Monday, April 11, 2011

JU part 2

Hari ini baru ada mood sikit nk citer pasal JU. Bukan Ju Aziz atau Miera Liyana. Jadah ape Miera Liyana lak ni. Lepas 2 bulan belek-belek kat Mudah.com bahagian Car dan tanya kawan-kawan pasal kereta karat untuk dijual akhirnya rezeki aku bertemu dengan keter Mazda ni. Jumpe kat dalam Mudah.com. Keter ni dimiliki oleh brader mekanik kat Manjung. Jadi nak tanak aku terpakse turun ke Manjung sebanyak 2 kali. Seklai pergi untuk tengok/test drive/nego harge dan sekali untuk amik/proses tuka name.
Mazda ni dinamakan Mazda 808 keluaran tahun 1976. 1976 memang aku tak lahir lagi. Jangankan aku Diana Danielle pon belom lahir. Kalau ikut perkiraan tahun masihi dah 35 tahun keter ni. Mazda 808 ni boleh dikatakan adik beradik kepada Mazda siri RX. Dari RX1 sampai la RX8. Enjin asal berkeupayaan 1200CC dengan sistem Carburetor dung, 4 kelajuan gear. Tapi owner kereta ni telah menukar enjin kepada enjin Mazda Bonggo (bukan bongok) 1400CC, tapi masih menggunakan kotak gear asal. Sistem gantungan Mazda 808 ni menggunakan teknologi spring dedaun (bahagian belakang) macam lori-lori pakai danan telah diubahsuai sedikit untuk merendahkan. Bahagian depan gune coil spring dan absober asal.
Sebenarmya aku tak plan nak ambik kete dari spesis Mazda ni. Sebab ramai yang cakap bodypart kete ni dah susah nak carik. Tapi nasib baik member aku ada sebijik keter Mazda ni, arwah bapak dia punyer. Dah setahun lebih tersadai. Dan aku plan nak beli keter tu untuk ambik part2 yang ada. Boleh pakai kalau-kalau ada emergency.
Lepas jual CT aritu, aku plan nak ambik Toyota KE20 2 pintu tapi tak jadi sebab owner dah meninggal susah nak tuka name. Pastu Toyota KE35 plak tapi harga yang ditawarkan boleh buat kitchen kabinet+TV LED 50inci Sharp Aquos.Akhirnya Mazda menjadi pilihan. Alhamdulillah masa aku bawak balik dari Manjung tempoh hari, takde bende-bende pelik berlaku. Tapi mata aku sentiasa melihat kepada meter temparature. Takut-takut enjin overheat, walaupun telah diberitahu oleh owner takde apa kalau bawak jauh. Lepas ni, antara bende yang aku nak upgrade adalah kotak gear, aku nak carik yang 5 speed, tinted sultan, cd player+speaker, fender mirror dan sepasang tempat duduk hadapan.



1 comments:

Faizal Haji Ali said...

Phehhh..Confirm rare....