Tuesday, January 25, 2011

Ada apa dengan Botak


Sabtu lepas ada kenduri kahwin sepupu. Buat kat dewan. Kira grand jugaklah. Makan pon sedap-sedap. Kebanyakkan hadirin pakai baju batik kerajaan, yang biasa staff kerajaanpakai hari Kamis. Masa kenduri ni la dapat jumpe sepupu2 yang lama tak jumpa. Bertanya kabar, bertanya baper orang anak, bertanya kerja kat mane dan yang paling lawak bertanya..'apsal ko botak?'..'mane pegi rambut ko'?....'macam Mahir Zain' (yang ni aku tatau dia perli ke dia ikhlas puji)..dan ada buat tanda isyarat tunjuk kat kepala pastu pusing2 jari tangan..(yillek)
Dulu masa ada rambut aku rase kepala aku tak sesuai untuk botak. Tapi lama-lama mungkin Allah nak tunjuk semua jenis kepala sesuai untun botak. Tapi botak kepala aku ambik masa dekat 10 tahun. Dari tahun 2000 rambut aku start gugur. Aku ingat aku kene penyakit leukimia. Rupenyer rambut aku yang bermasalah. Akar rambut aku tak kuat. Duduk umah sewa dulu bangun pagi mesti ada rambut bertebaran kat lantai.
Tahun 2004 aku penah pergi 1 kedai treatment rambut, Yu Nam Hair care kat Mid Valley Masa tu pikir nak kawen so nak la repair rambut skit. Tapi batalkan hasrat atas sebab bayaran 10 kali treatment (kene pegi 10 kali) tu boleh dapat halfcut 4AGE trueno dan boleh buat hantaran. So cancel.
Tahun 2009 kemuncak keguguran rambut, dan kuguguran yang kudus. Aku amik keputusan sodok rambut gune mesin yang no 2. 1st time buat si Faris ejek..'ayah botak'..aku balas dengan melemparkan senyuman yang manja. Kat tempat kerja jagan cakaplah, malah ada yang samakan dengan President MMu ketika itu yang juga botak.
Tapi kini aku bangga botak kini dah jadi macam fesyen, Vin Diesel botak, Jason Statham botak, Assahar pon botak..malah Nigel De Jong yang patahkan kaki tu pon botak.. Botak Rules!

1 comments:

Faizal Haji Ali said...

Botak rules.. Standard aku tapak no 1..Sekali sekala je tapak 0...Sejak kawen ni..tak pernah panjang walaupun 2 inci rambut aku..ada orang cakap aku kena queen control...cehhh