Sunday, February 13, 2011

Mathephobia.

Seperti orang lain yang mempunyai ketakutan pada sesuatu, aku pon ada ketakutan itu. Kalau orang lain ada Acrophobia (gayat), Hidrophobia (takut pada air) aku lak kene Mathephoba. Apa itu Mathephoba? Mathephobia atau math phobia adalah gejala dimana seseorang itu amat takut untuk melihat nombor-nombor serta simbol-simbol Matematik samada di dalam kelas atau di peperiksaan. Dan aku adalah salah seorang pengidapnya.Boleh ke dikatakan pengidap?. Ntah aku pon tak pasti. Yang nyata subjek Matematik merupakan subjek yang susah aku nak paham. Bermula dari UPSR, keputusan subjek Matematik aku tak berapa bagus. Dan bila masuk sekolah menengah, mata pelajaran matematik lebih advance aku boleh tangkap 40% je dari apa yang cikgu ajar. Dan kesudahannya keputusan PMR aku untuk subjek Mate tak la begitu memuaskan walaupon masih lulus. Masuk plak tingkatan 4 dan 5, aku masuk kelas aliran sastera, gile hape nak amik kelas sains. Belajar matematik moden je. Tak ambik pun Matematik Tambahan. Belajar Matematik moden pon aku pening apantah lagi matematik tambahan. Tapi alhamdulilah SPM untuk subjek matematik aku lulus tapi tak kredit. Malu rasenyer dengan kawan2 yang dapat kredit matematik.Dah tak dapat kredit memang susah la nak apply mane2 Institusi Pengajian Tinggi Awam. Alternatif lain masuk la IPTS. Masa belaja di IPTS di Melaka, aku ingat dah tak payah ambik matematik, rupenyer ada jugak subjek Discrete Math. Tapi lulus jugak subjek walaupon pointer tak baper cantik.
Semalam aku attend kuliah part time aku, jumpe lagi subjek berunsurkan matematik. Memang tak boleh lari. Yang ni lagi payah ada nombor, ada simbol, ada graf dan kene buat pengiraan. Jadah tul. Nak tak nak kene kire jugak.

2 comments:

aYa said...

rindu sama math...

Aida Adios said...

hahah gile cmtu skali...
Aku mint mathematic tp mane yg melibtkan depan ade simbol RM, $, £ ke.....