Friday, August 13, 2010

Bazar Ramadhan


Hari ni masuk hari keempat kita berpuasa. Selama tiga hari berpuasa aku memang tak penah miss untuk pergi ke bazar Ramadhan. Bukan ape, aku carik kuih-kuih yang 'rare'. Hari pertama, lepas aku amik orang umah aku kt Kinrara, aku singgah kat bazar Ramadhan Puncak Jalil. Tahun ni baru bukak bazar kat area sini. Usha punye usha..satu kedai tak jual kuih..sume jual lauk pauk je...Keciwa aku...Mungkin penduduk kat sini suke makan nasik bila berbuka..Pastu pergi ke bazar Ramadhan Taman Equine...Fuh crowded gile kentang..Aku park tepi jalan je..Orang umah aku gi runner carik kuih..Tak dapat jugak..dia cakap sume kuih muih nampak tak menyelerakan..jam dah nak masuk kol 7.. ..last-last aku singgah mamak beli roti telor 3 keping..buke ngan roti telur dan kurma..

Hari kedua..orang umah aku balik awal..dan beli barang2 dapur skit. Aku plak beli air bandung cincau...Menu utama...mee Bandung, Batu Pahat...memang menyelerakan!..terangkat kopiah..time kaseh dinde..Minum air...terkeuar balik...rase klorin melebihi rase susu dan sirap...hampeh!...pentipu punyer gerai..putus selera minum..layan air suam je.. mase Terawih..mata aku macam ada gam asik nak tertutup...kenyang sangat..tak leh handle...abis 8 raka'at balik..buat solat Witir kat umah...surah pendek..

Hari ketiga...aku dah plan..nak buke ala kadar..dan tak terlampau kenyang..Pegi bazar beli roti John..tengok papan harge..roti John Daging RM3.50...mak aih..ACAB betul...tahun lepas RM2.50-RM2.80 je..Beli jela...nak sangat merase..Pastu aku beli kuih feveret aku lepat pisang.."Baper kak lepat ni?"..."2 singgit dik"..umak ai..dah le panjang lepas mcm jari telunjuk je..susah sangat ke nak carik pisang kt sini..sampai rege naik mendadak..padahal pasar borong dekat je..beli je jugak..lama mengidam..Masuk waktu buke..merasa la roti John..4-5 kunyahan..aku takde rase pon ketulan daging dalamnyer..cek2..kompem tade daging dalamnyer salut ngan telur dan sayur je..pentipu punyer gerai..banned terus gerai tu..Kali ni terawih aku mata segar..kuantiti makanan dalam perut aku kurang, jadi kurang rase ngantuk walaupon menguap 2-3 kali..

1 comments:

cik aya cute said...

kuih muih ibu gak sedap.. ari tu mae buat lemet ubi..sedap..
kat sana mesti x da kuih feveret ko..1st pose dah beli kuih kemboje..sedap!!