Wednesday, June 15, 2011

Perihal cap jari


Benda ni dah lama berlaku. Sejak zaman aku sekolah menengah. Bila nak amik duit BSN kat pejabat pos Sungai Sumun mesti akak kaunter tu mesti suruh dua tiga kali aku cop ibu jari aku. Dengan alasan tak nampak jalur-jalur halus pada ibu jari aku tu. Macam mane nak nampak boh, jari aku berpeluh. Ye, mase aku sekolah dulu aku memang ada masalah cepat berpeluh pada jari. Tambah lagi bila dah berjalan dari hostel ke pejabat pos tu dalam 4km-5km dibawah panas terik mentari. Kompem la jari berpeluh, bukan jari je dengan ketiak pon berpeluh.
Bila dah dewasa ni jari aku dah kurang berpeluhnyer. Tapi still ada lagi. Kalau pegi urusan-urusan yang melibatkan cap jari memang aku fail. Kompem kene buat 2-3 kali. Yang lebih menggusarkan jiwa jika awek yang jaga kaunter. Tapi nasib baik awek-awek tu paham. Mungkin dia nampak aku nervers bile berurusan dengan diowang. Dan kadang-kadang awek kaunter tu siap suh testing dulu kat kertas kosong, sambil pegang ibu jari aku, tapi jari dia berlapik la. Bila la pejabat pos nak upgrade sistem ni. Aku dah malas nak main-main karbon itam tu.

0 comments: