Sunday, June 5, 2011

Ulang tahun ke 7

7 tahun lepas, tarikh 6/6, pagi-pagi camni aku tengah berdebar-debar bawak kereta dari Muar ke Batu Pahat, diiringi sanak saudara aku menuju ke rumah beralamat Pos304, Jalan Peserai ni untuk mengadap jurunikah. Biasa dari Muar ke Batu Pahat amik mase 45 minit, tapi masa tu aku rasa 1/2 jam je dah sampai. Sampai rumah yang dituju,disambut pihak belah perempuan dengan ramah. Sekitar rumah tu ada khemah-khemah dan meja kerusi tersusun rapi. Lepas dipersilakan masuk ke dalam rumah, aku nampak ada pelamin kaler ungu siap ada tempat duduk singgah sana macam raja. Depannyer ada bantal besar dan aku disuruh duduk atas tu. Orang dulu-dulu kata duduk atas bantal ni boleh kene bisul kat bontot. Aku redah jela..Selesa jugak. 10 minit menanti, jurunikah pon sampai, sambil senyum aku hulur salam, jurunikah siap sound 'sejuk tangan?'..Mana tak sejuk dalam otak aku macam-macam pikir ape soalan jurunikah ni akan bagi. NAsibbaik takde soalan-soalan dikemukakan. Lega sikit aku.
Dengan sekali lafaz, aku sah jadi suami..dan sempat menjeling permaisuri hidupku yang duduk bersimpuh di satu sudut tak jauh dari bantal yang aku duduk.

0 comments: