Monday, July 5, 2010

Persoalan tauhid

Semenjak dua menjak ni Mohd Faris Zaqwan sering mengajukan persoalan-persoalan berbentuk akidah kat aku dan orang umah aku. Memang satu perkembangan yang bagus bila dia dapat berfikir tentang kejadiaan yang berlaku kat sekeliling dia. Antara soalan-soalan yang keluar dari mulut MFZ adalah:

1."Ayah, Allah makan ke tak?"
2."Ibu, kenapa pokok berjalan(bergoyang)?"
3."Ayah, sape yang buat kereta?"
4."Bu, Allah mandi tak?"
5."Ayah, knape kita tak nampak Allah?"
6."Ayah, sape yang buat otromen?"

Bila berlaku persoalan-persoalan diatas aku terpaksa explain pelan-pelan dan terangkan secara detail supaya dia tak terkeliru. Biasa la budak. Perasaan nak tau tentang sesuatu bende tu amat inggi. Aku ni pun bukanlah mahir macam Ustaz Najdi(Ustaz aku mase form4-5)dan aku taklah jahil sangat. Aku terangkan yang Allah itu memang wujud dan kita sebagai orang Islam wajib percaya. Aku terangkan jugak sifat 20 Allah yang kadang-kadang dia nyanyi mase kat sekolah tu. Jugak aku terangkan tentang rukun Iman dan Islam yang dia dah hafal sebab hari-hari sebut mase kat tadika. Aku rasa aku kene prepare buku bab-bab akidah ni, sebab aku rase makin dia dewasa makin banyak dia nak tau.

0 comments: