Wednesday, September 29, 2010

Buruh kanak-kanak

PAgi tadi aku lari kejap ke pekan Dengkil, kire-kire 12km dari Cyberjaya. Atas tujuan renew lesen aku yang dah mati sejak 29/7/2010 lalu. Gile..aku baru perasan mase nak gi keje tadi..Selama niaku memandu kereta dengan lesen yang dah expired ke Utara -Selatan. Lepas bayar RM32 untuk setahun aku ke kedai moto Raja yang berdepan dengan pejabat pos dengkil. Dah dekat 3 bulan aku tak tukar minyak itam moto, rantai motor pon makin kendur patut la time kornering tak laju. Lepas aku bagitau macha tu aku nk tukar minyak itam, mata aku terpandang pada salah seorang pekerja kedai motor tu. Bersaiz kecil, sedang mencangkung dan tangan memagang skrew driver sais 14 untuk membuka drum brake motor Kriss. Mula-mula aku ingat budak dewasa yang sais kecik, sebab tgk rambut pacak ada ekor 2inci kat belakang.. rupenyer memang budak kecik. Aku rase umur dalam 9-10 tahun. Macam macam persoalan bermain diminda aku. Kenape budak sekecik ni dibiarkan bekerja. Kenapa budak ni tak pergi ke sekolah sedangkan sekolah beberapa meter je dari kedai moto tu. Mane pegi makbapak budak ni. Selang beberapa minit aku tgk budak tu uat keje..Aku tarik napas dalam-dalam, lantas bersangka baik.. mungkin desakan hidup yang mendorong budak ni benti sekolah dan bekerja menoong makbapaknyer. Mungkin dia takde duit nak pergi ke skolah..Aku tengok pekerja2 kedai motor tu layan budak tu dengan baik. Bagi tunjuk ajar mane yang dia tak tau pasal bukak diskbrake belakang dan pasal motor..takde dasar pilih kasih even kedai tu owner n pekerjanya sume macha..kepada budak tu..bekerja la dengan tekun..aku cume riso je dia jadi mat rempit bile beso nanti..maklum la kecik2 didedahkan dgn dunia modifikasi motorsikal ni..nak rempit..rempitlah di trek Cubprix..

0 comments: