Sunday, April 4, 2010

S.P.T


Stripe hijau kuning- Teluk Intan ke Klang Old School


Stripe merah kuning dari Teluk Intan ke KL Puduraya

Sape sape budak-budak Bagan dato, Sg Tiang, Simpang Tiga, Teluk Intan dan same kawasan kejadiannyer yang keje kt KL atau Klang mesti penah naik bas ni. Yang kaler stripe merah n kuning pegi dr Teluk Intan ke Kl. Bas ni route dia lalau jalan lama Teluk Intan Klang..dan akan benti di Simpang 4, Sabak Bernam dan Sungai Besar utk pickup penumpang. Aku pon salah sorang bekas pengguna bas express ni..walaopon bas ni byk membantu pemuda2 yg merantau bekerja yang blom mampu membeli kenderaan, namun kondisi dua bas ni amat menyedihkan. Luaran nampak cantik dalaman aku rase van Rentokil lagi cantik. Pertama sekali gaya pemanduan drivernyer.. walaopon pemandu bus berpengalaman tapi cara pemanduan driver amat berbahaya terutama bile lalu jln Ijok ke Sg uloh utk perjalanan ke KL. Pemandu akan full throttle bile lalu jln yg ala2 Bukit Akina menyebabkan penumpang yg tertdo boleh tersedar lantas mengucap 2 kalimah syahadah. Keadaan seatnya pula amat sadis. Dengan span seat yg hampir habis, penumpang seakan duduk atas seat rotan buatan Itali. Sementara ruang antara seat amatlah terhad jd sesiapa yang kaki panjang terpaksalah melipat lutut utk mendapatkan posisi sandar kepala. Tapi lepas tu kompem kaki kebas. Tandas mmg takde utk dedua bas ni..Penumpang terpaska menahan hajat besar dan kecil,kalau driver rase nk kencing baru la bas berhenti..Hiburan mmg takde la kt bas ni..Tv ada tp hanay sekadar penghias dan utk upkan harge tiket. Itu antara pengalaman aku naik dedua bas ni. Sekarang, kebanyakkan bas bas ni masih bas yang same aku naik dulu..ada yang baru tapi dlm 1-2 bijik aje...Kompeni bas ni mmg takde niat nk tuka..pakai sampai hancur kot.. Apepon byk jugak la jasa bas ni..ehmm

5 comments:

putera said...

aku dlu pengguna setia bas ni masa form 4 & 5 kan aku skolah cheras...asal cuti lik kg je terpaksa la guna bas ni...dr time dlu lagi aku dah naik bas ni bersama lipas...mesti lipas2 tu skrg dah beranak cucu dlm bas tu kan? kui3x...

putera said...

ko x polo blog aku pung?huwaaaa

Faizal Haji Ali said...

Sepupu aku pernah terjebak bawak bas yang stripe merah tu. Sekarang dah tak bawak dah sebab dah ada bas sekolah sendiri.

Faizal Haji Ali said...

Pengalaman pahit naik bas ni banyak la jugak... Adik aku yang masa tu umur setahun lebih menangis sepanjang perjalanan dari KL ke Simpang 4, dan yang paling latest, tahun 2001 dulu, aku kena tinggal dengan bas ni sebab lambat 5 minit je sampai simpang 4. Memandangkan esoknya aku kena kerja, terpaksa lah aku hello Kudin yang tengah OTW balik KL dari Taiping ambik aku kat Teluk Intan.

rok808 said...

heeh klakar...aku bas gi Klang penah bawak pisang 2 tandan..bapak aku suh bg akak aku yg kt Shah Alam..
Bus ke KL penah duduk sebelah anak keling yg jakun asik nk tgk tepi tingkap padahal aku duk tepi tingkap..sebelum kene ditampor ngan aku caik tmpt duduk lain.