Monday, August 22, 2011

Hujan pagi Selasa

Pagi tadi sedang aku menyidai baju dalam jam 6.30am, hujan turun kat Seri Kembangan dan kawasan sekitar. Kalau hujan pagi-pagi ni memang sedap tidur, aku tengok si Fatih makin lena tidur. Dan secara tak langsung jalan dari rumah aku ke highway LDP seperti biasa jem teruk. Mula-mula ingat nk naik kereta, pikir-pikir balik naik motor lagi cepat sampai tempat kerja. Mereka-merka yang naik kereta ni memang jenis penyabar. Atau pun diowang takde motor atau pun tatau nak bawak motor. Biasa kalau jem ni, macam-macam perangai orang dalam kereta yang aku nampak. Bukan tengok lama, cuma sekali imbas. Biasa pemandu akan buat aktiviti-aktiviti tertentu untuk hilangkan bosan. Antara aktiviti yang paling popular adalah korek idung. Mungkin time mandi pagi tak sempat buang jadi time jem la diowang buang. Tapi time puasa ni takdela sangat, cuma non muslim je yang buat. Kalau tengok pemandu wanita pulak, time jem ni lah diowang akan membetulkan mane-mane yang tak betul pada muke. Ada yang betulkan tudung, ada yang tambah lipstik, ada yang tengok gigi dan ada yang diam membatu. Ada pula pasangan suami isteri dalam kereta ada yang borak-sambil ketawa, ada yang suami borak tapi isteri diam membisu masam muka. Ni aku syak kes tak dapat nafakoh malam tadi. Kalau pemandu lelaki single pulak..ada yang mulut kumat kamit bukan sebab berzikir tapi mengikut lirik lagu. Ada jugak yang aku pernah nampak ketawa sorang-sorang dalam kereta, itu mungkin terhibur dengan lawak Abang Jem, Sinar FM.
Ada juga pemandu biasanya lelaki, menggunakan jari telunuk sambil mengetuk-ngetuk stereng kereta. Yang ni aku confirm tengah ikut beat-beat drum lagu rock dari cd.Dan pagi tadi aku nampak sorang macha dalam kereta Viva, kat trapik light..lagu yang dipasang memang kuat, sampaikan aku yang kat luar pakai helmet ni pon boleh dengar. Sambil-sambil dengar lagu aku tengok macha tu tengah syok menari, tangan ke atas sambil dipusing, tanpa menghirau orang sekeliling. Yang ni dah kes teruk ni. Mungkin kene keje shif hari ni.

# Network lembap plak hari ni..

0 comments: