Monday, May 3, 2010

Condongnyer


Malam ni, entry kali ni aku nak citer sejarah skit. Walaopon matapelajran Sejarah adalah matapelajaran yang ngantuk untuk diikuti walaupon yang mengajar adalah cikgu Hasnawi. Cikgu Hasnawi ni memang otai bab2 sejarah Melayu, takleh kelentong punyer sebab dia tau asas dan fakta yang kukuh. Untuk cikgu Hasnawi saya mmg respek kt cikgu. Ok memandangkan last week aku balik kampung aku teringat pasal menara jam condong kt Teluk Intan. Aku rasa menara yang condong ni ada 2 je kt dunia ni, satu Menara Pisa kt Itali sane dan yang kedua Menara Condong Teluk Intan. Menurut En. Wikiapadia menara ni dibna pada tahun 1885 oleh seorang brader bernama Leong Choon Choong, setinggi 85 kaki dan ada 110 anak tangga. Ia merupakan takungan air sebelum adanya Tangki Air Changkat Jong. Bangunan ini 3 tingkat dilengkapi dengan jam besar dan mengikut seni bina menara-menara di China. Kini, menara ini tidak digunakan lagi. Di bahagian bawahnya telah dihiasi dengan lanskap yang indah seperti pasu bunga, lantai marmar yang pasirnya bertebaran dan kerusi rehat untuk bersantai seisi keluarga serta couple2 yang melafazkan janji2 palsu ke atas pasangan masing-masing Kalau malam minggu ada gerai2 jualan yang seakan Uptown Danai Kota dan Downtown Cheras.. Aku rasa skang ni orang ramai dan pelancong boleh naik atas menara ni. Ha aku dah kate baca bab sejarah ni memamg ngantuk ok sebelum korang tertdo aku stop dulu dan kalau pegi Teluk Intan jagan lupe amik gamba sebelah menara ini.

1 comments:

makcikpc said...

tau tak...saya dpt pmr sejarah A sebab kajian tempat saya bertajuk menaa condong teluk intan ni..grup kitorang siap bwk surat dr cikgu tu tunjuk kat penajag menara ni..kitorang siap dpt naik sampai puncak lagik